Rusinah Baskha. Powered by Blogger.

Friday, October 30, 2015

10 Keistimewaan Ilmu dibanding Harta

  1. Ilmu lebih istimewa daripada harta sebab ilmu adalah warisan para nabi, sedangkan harta adalah warisan Qarun, Haman dan Fir'aun.
  2. Ilmu lebih istimewa daripada harta sebab ilmu selalu menjagamu sedangkan engkau harus menjaga harta milikmu.
  3. Ilmu lebih istimewa daripada harta sebab orang berilmu banyak kawan sedangkan orang kaya banyak musuh.
  4. Ilmu lebih istimewa daripada harta sebab ilmu bila diinfakkan (diajarkan)akan semakin bertambah,  sedangkan  harta bila diinfakkan akan semakin berkurang.
  5. Ilmu lebih istimewa daripada harta sebab orang berilmu dipanggil dengan sebutan mulia, sedangkan  orang berharta dipanggil dengan sebutan hina.
  6. Ilmu lebih istimewa daripada harta sebab ilmu tidak perlu dijaga sedangkan harta minta dijaga
  7. Ilmu lebih istimewa daripada harta sebab orang berilmu dihari kiamat akan diberi syafaat sedangkan orang berharta dihari kiamat akan dihisab dengan berat
  8. Ilmu lebih istimewa daripada harta sebab ilmu dibiarkan saja tidak akan pernah rusak sedangkan harta dibiarkan pasti berkurang (bahkan bisa habis karena untuk makan)
  9. Ilmu lebih istimewa daripada harta sebab ilmu memberikan penerangan di hati sedangkan harta dapat memberikan kerusakan di dalam hati (seperti menimbulkan sifat takabur, pamer dan kufur nikmat).
  10. Ilmu lebih istimewa daripada harta sebab orang berilmu bersikap lemah lembut dan selalu berbakti kepada  Allah, sedangkan orang berhartasering memiliki sifat takabur dan ingkar kepada Allah SWT

0 komentar:

Post a Comment

 

Find me on

Facebook  Twitter  Instagram  Youtube

Jumlah Viewer Sampai Saat ini: